Powrót do strony głównej

Packaging: Marketing and Technology

Dodano: 01/13/16 3:30 PM


Opuściliśmy na chwilę nasze studio projektowe, aby wziąć udział w konferencji „Packaging: Marketing and Technology”. Warszawa gościła teoretyków i praktyków projektowania, produkcji i badania opakowań. Teoretycy pokazywali praktyczną użyteczność swoich odkryć, a praktycy starali się przedstawić teoretyczne wytłumaczenie swoich sukcesów. Było fajnie. Główne tematy to: digitalizowanie opakowań, opakowanie w komunikacji marketingowej, technologie i konstrukcje opakowań, eco trendy w opakowaniach.

 

Referaty przepleciono wystąpieniami producentów oferujących nowe rozwiązania materiałowe i technologie ułatwiające pakowanie. W przerwach też nie można było się nudzić. Odwiedzaliśmy firmowe stoiska, aby dotknąć, pomacać, a nawet powąchać prezentowane opakowania i etykiety. Nie mogliśmy powstrzymać się od zmysłowego testowania, bo w przypadku opakowań multisensoryczne doznania uznajemy za kluczowe dla doświadczenia marki przez konsumenta.

 

Sporo było o innowacyjności. Innowacyjne projekty opakowań nie rodzą się tylko z potrzeby marketingowej i wcale nie muszą być inspirowane przez nowe trendy we wzornictwie. Dysputa o różnicy między innowacją a innowacją wymuszoną, choć wydawać by się mogła akademicką, dotyczyła kwestii bardzo konkretnej i mierzalnej. A mówiąc dokładniej, mierzalnej grubymi milionami złotych. Szykowane są nowe wymagania unijne dotyczące opakowań produktów farmaceutycznych, co ma związek z serializacją i zabezpieczeniem przed manipulacją w opakowaniach farmaceutycznych na podstawie dyrektywy 2011/62/EU. Uff. Może to być duże wyzwanie dla designerów a przede wszystkim dla technologów.

 

Po części wykładowo-referatowej przyszła kolej na warsztaty, czyli bardziej osobisty kontakt z ekspertami. Ze wszystkich stolików najtłumniej oblegano stolik prawniczy. 90% uczestników konferencji w skupieniu przysłuchiwało się sympatycznemu duetowi adwokatów. Zainteresowanie było tak duże prawdopodobnie dlatego, że nie mieli osobnego wykład. Ale to nie jedyny powód. Przykłady nieuczciwej konkurencji w kontekście wzorów towarów, znaków towarowych i projektów graficznych są materiałem na niezły film sensacyjny, czasami z elementami absurdalno-komediowymi. Poza tym każdego ciekawi, jak uniknąć nawet przypadkowego podpadnięcia pod paragrafy i co zrobić, aby skutecznie uniemożliwić podszywanie się pod swój brand.

 

Dlaczego duże zainteresowanie prawnym aspektem projektowania opakowań uznajemy za dobry znak na cały nowy rok? Okazuje się, że jest wiele polskich marek, których opakowania są podrabiane, czasami nawet za granicą, a to oznacza, że jest już wielu właścicieli marek, którzy przekonali się, że wyróżniające się projekty opakowań i projekty etykiet same w sobie mają dużą wartość biznesową – co nas cieszy, ponieważ zajmujemy się właśnie projektowaniem opakowań i etykiet.