Powrót do strony głównej

Projekt opakowania a nowe funkcje produktu

Dodano: 10/1/15 1:45 PM


Wzbogacanie produktów żywnościowych o dodatkowe właściwości stało się powszechne. Dokłada się więc dobre bakterie, albo dolewa składniki zwalczające zły cholesterol lub dosypuje coś co ma mało kalorii, za to dobrze likwiduje uczucie głodu. Ale czy można nadać nową funkcję lub poprawić właściwości produktu za pomocą samego tylko opakowania? Spróbujemy. Weźmy produkt najprostszy – wodę. Na początek wyjdźmy z pudełka, a w tym przypadku z butelki i wyobraźmy sobie upalny dzień. Dochodzimy do chłodziarki sklepowej i sięgamy po napój chłodzący – aż chciałoby się do niego przytulić, dotknąć policzka, karku, aby poczuć ulgę. Gaszenie pragnienia to jedno, a chłodzenie to drugie. Tylko butelka nie bardzo nadaje się do przytulania, więc…

 

Może sympatyczny bukłaczek na wodę? – miłe, aksamitne w dotyku tworzywo, wyglądające tak, jakby było delikatnie zroszone. Dzięki takiej fakturze opakowanie będzie miało lepsze właściwości izolacyjne. A dzięki płynnej formie łatwiej znajdzie się dla niego miejsce na zimnej półce lodówki. W piknikowej torbie mogłoby dzielić się chłodem otulając na przykład kanapki. Opróżnione do połowy zajmowałoby połowę miejsca, którego potrzebuje pusta butelka. I przed wyrzuceniem do śmieci nie trzeba byłoby bukłaczka zgniatać. A gdyby jeszcze tworzywo miało taką właściwość, że w wyższej temperaturze otwierałoby nanokanaliki, przez które odparowująca woda naturalnie i ekologicznie chłodziłaby się sama. Nie dość, że woda funkcjonalna, to jeszcze inteligentna.

 

Na tym przykładzie hipotetycznego bukłaczka widać, że projektowanie opakowań to nie tylko grafika dopasowana do wykrojnika. To również technologiczna i marketingowa futurologia w praktyce. I to nie jest nowa funkcja doczepiona na siłę do zadań, jakie realizuje profesjonalne studio projektowania opakowań, lecz sama istota naszej pracy. Tworząc reklamę przeważnie opowiadamy o tym co jest, tworząc projekt opakowania wymyślamy coś, co dopiero będzie.

 

Ilustracja artykułu pobrana ze strony www.shelfidentity.com